Jak nekompetentní česká státní správa staví dálnici a kolik za to zaplatíme my, daňoví poplatníci
Chorvati mají takový vtip: "Zatímco my postavíme pět set kilometrů dálnice za čtyři roky, Čechům trvají čtyři kilometry dálnice pět set let". České Středohoří má tři základní vlastnosti: 1) je velmi neobvyklé a také vzácné, 2) z hlediska geologické podstaty je značně nestabilní, 3) stojí v cestě plánovanému úseku dálnice D8 z Lovosic do Ústí nad Labem. Kvůli bodu jedna se vedou již desítky let spory, občanské i právní. Kvůli bodu dva nastala velmi zajímavá situace, za kterou by řada zodpovědných úředníků měla dostat tresty v horní sazbě, spojené s náhradou obrovských škod. Bod tři je důvodem celé situace, kdy se organizovaný zločin, prorostlý do státní správy, pokusil - a to úspěšně, - získat řadu miliard ze státních prostředků pro sebe. Aby se tak mohlo stát, bylo nutné především maximálně "ušetřit" a to za každou cenu! Jak? Pojďme se na to krátce podívat. |
Řeč je o masivním sesuvu půdy na dokončované těleso dálnice, ke kterému došlo letos na jaře po dlouhých deštích. České Středohoří je z geologického hlediska útvarem, vzniklým dávnou sopečnou činností, nyní erodujícími, obvykle znělcovými kužely, pokrytými zeminou a náletovou vegetací. Tragické sesuvy půdy jsou v něm poměrně běžné, něco málo o tom vědí například v obci Klapý pod hradem Házmburkem. Věděli to i inženýři z železniční společnosti Aussiger Teplitzer Eissenbahn, zkráceně ATE, kteří tu před sto třiceti lety postavili krásnou železniční trať z Lovosic do Teplic. Ti si dali obrovský pozor, aby nějakým zásadním způsobem nenarušili statiku krajiny v místě, kudy železnice probíhala. Zářezy dělali pouze skrze pevné skalní podloží a terénní vlny raději obcházeli po vrstevnici. Oproti tomu se český stát rozhodl prorazit hlavou zeď a prakticky zkopírovat trasu železniční trati s tím, že kvalita podloží a okolí se naprosto ignorovala a navíc - nad místem sesuvu se také nachází lom Dobkovičky, jehož erozní činnost měl řešit státní Báňský úřad - a evidentně také neřešil. Alespoň ne v souvislosti s dostavbou D8. A tak když se pod inkriminovaným místem provedl rozsáhlý zářez do stávající, nezpevněné půdy, vyvolalo to neméně rozsáhlý sesuv, který fatálně přerušil trať i dostavovanou dálnici. Prakticky vše čekalo pouze na vhodný spouštěč a tím byly zmíněné jarní deště.
|
Autor: Zbyněk Slába | Počet komentářů: 0 | Sdílet na: | | |