Requiem za zrušenou trať z Děčína do Oldřichova
Ten příběh začal v roce 1871, přesněji 2.10., kdy byla slavnostně zprovozněna lokální trať ze severočeského Duchcova do Děčína, která představovala konkurenční alternativu tehdejší vznikající železniční magistrále Karlovy Vary - Děčín. V době, kdy jiná doprava prakticky neexistovala, pokud nebereme v úvahu koňské či volské potahy na prašných, nebo blátivých cestách, představovala železnice neuvěřitelný pokrok, který během doslova několika let převrátil tehdejší ekonomiku naruby a umožnil převážet zboží i energetické suroviny velmi rychle na značné vzdálenosti. |
Příběh to nebyl vůbec jednoduchý, v tehdejší monarchii vznikala a fungovala celá řada železničních společností, které si tvrdě konkurovaly a trvalo řadu let, než tehdejší rakousko-uherská vláda pochopila, jak obrovský význam (z hlediska ekonomického a hlavně bezpečnostního) nový způsob dopravy má. Následovalo často bolestné zestátňování a konsolidování jednotlivých společností do výsledné podoby státních drah. O výhodách či nevýhodách tohoto řešení lze vést nekonečné množství akademických diskuzí, na jedné straně získal stát kontrolu nad přepravou nákladu i občanů a sjednotil jízdní řády a grafikony, na straně druhé se samozřejmě projevila absence konkurence a s tím spojená zhoršená efektivita i kvalita přepravy. Nově vzniklý československý stát převzal po Rakousku železnice na svém území, dál je provozoval jako státní a tento status jim prakticky zůstal až do dnešní doby, i když po "sametové revoluci" došlo k privatizaci některých lokálních tratí, které jsou dodnes provozovány soukromými společnostmi, nebo nadšenci z řad občanských sdružení. Budování železniční sítě bylo složité a obtížné, ale po desítkách let své existence lokální tratě zapadly do krajiny a staly se její nedílnou součástí. Zatímco hlavní železniční tahy převážely tisíce tun nákladu i desetitisíce cestujících, lokální trati spojovaly odlehlejší kouty republiky a sloužily také k romantickým rekreačním výletům. Trať číslo 132, která je hlavním účinkujícím v našem příběhu, ale původně sloužila zejména k dopravě hnědého uhlí z mostecké pánve k Labi do Děčína.
|
Autor: Zbyněk Slába | Počet komentářů: 2 | Sdílet na: | | |