Tip na víkendový výlet a také několik postřehů a údajů
V roce 1982 jsme koupili s rodiči gumotexový nafukovací kajak. V té době za 860 korun. Nedávno jsem ho objevil, pohozený ve sklepě a rozhodl jsem se loď trochu resuscituovat Rozlepené spoje jednotlivých dílů mi slepil ochotný pán v Trutnově, (dvousložkový Zodiac), já jsem si dolepil Chemoprenem extrém to, co se objevilo později a legrace mohla začít. Nejprve bylo ale třeba zakoupit skládací pádlo. Vyšlo mě trochu levněji než člun - o 20 korun |
První jízda dopadla špatně - pokus o trasu Praha - Kralupy skončil uvolněním nafukovací hadice a vypuštěním bočnice uprostřed ledové, březnové Vltavy Opakování je matkou moudrosti a napodruhé jsem již trasu zdolal - za krásných sedm hodin (proud se tam v podstatě nevyskytuje). S jídlem roste chuť a další plavba se tak konala mezi Kralupy a Mělníkem - z Vraňan ale neregulovanou Vltavou, nikoli kanálem. Byl to místy slušný tobogán, ale loď vydržela a bylo opět třeba stanovit si vyšší cíle. Plavání mi nikdy příliš nešlo, zvolil jsem tedy řeku Ohři, protože je mělká A tak, po nezbytné virtuální prohlídce a naplánování trasy na https://mapy.cz/ jsem sbalil člun do ruksaku, přidal stan, spacák a jídlo a vyrazil vlakem do Loun. Před sebou 52 říčních kilometrů do Bohušovic a spoustu očekávání.
V Lounech mě překvapil poměrně silný proud a hlavně - hned za železničním mostem také brutální mělčina, kde člun drhl každou chvíli o dno, v docela vysoké rychlosti. Později jsem se naučil nadlehčovat, rozkládat lépe váhu na mělčích místech a plavba se tím trochu zklidnila, ovšem i tak se občas nečekaně objevilo dno a pořádně mě nakoplo do ... Jezy jsou samostatnou kapitolou - po celé délce trasy z Loun do Bohušovic jich je osm a docela špatně se přenáší. Proč? Protože nad nimi nejsou uzpůsobená místa pro výstup a pod nimi je zase problém najít vhodné místo k zahájení další plavby. Ne na všech, ale při vyšším stavu vody bych se k většině z nich raději příliš blízko nepouštěl. Ohře má po většině trasy vysoké a neschůdné břehy, ale jinak je jízda krásná a většinou i příjemně svižná.
Kde budu spát, jsem neřešil. Plán byl jet, dokud to půjde a potom se uvidí. Vidělo se po deseti hodinách plavby, kdy už mi praskaly puchýře na rukou a únava klepala na dveře. Objevil jsem příjemné, písčité místo pro výstup, v lese, na soutoku Malé Ohře. Ochotný rybář mi poradil, že po osmi stech metrech lesní cesty najdu příjemnou loučku s mysliveckou chatou a pumpou, kde by měla být pitná voda. Realita ale byla poněkud odlišná Tráva vysoká asi metr a půl, plná klíšťat a pumpa vyschlá. Vyšlapal jsem tedy místo pro stan, postavil noční příbytek, složil do něj kajak (kvůli hlodavcům a kunám) a po dvou vychlazených pivech a večeři jsem zapadl do postele. Ráno jsem užasle zíral na vnější plášť stanu, obsypaný zrzavými slimáky. Bohužel už zřejmě přitahuji pouze šneky a tak doufám, že to byly alespoň samičky
Sbalit promočený stan bylo dílem okamžiku a v sedm jsem už spouštěl naložený člun na řeku. Ranní průjezd lužním lesem byl nádherný, všude zněl zpěv ptáků, skřehotání žab a hladina se leskla, jak zrcadlo. Zbývaly dva jezy, ten první byl docela příjemný, s dobrým horním výstupem i vstupem dole do řeky. Druhý byl náročnější na vstup, ale už jsem si na to zvykl. Pod posledním jezem bylo ještě několik mělčích míst a potom už byla jízda klidná až do Brňan u Bohušovic, kde jsem vystoupil, sbalil kajak a šel na naplánovaný rychlík.
A nyní několik postřehů a údajů. Mapy.cz udávají dobu jízdy osmnáct a půl hodiny. První etapu jsem jel deset hodin a patnáct minut s tím, že jsem ztratil asi hodinu času nesprávným přenášením lodi na prvním jezu. Za ním byl totiž slepý kanál a potom neskutečně mizerný přístup do vody ze strmého břehu, hloubka a silný proud. První den byla délka trasy 38 km a doba jízdy deset a čtvrt hodiny. Druhý den pak patnáct kilometrů a tři a čtvrt hodiny. Celková doba tedy činila třináct a půl hodiny. Příště pojedu dřívějším vlakem, abych si cestu víc užil a nemusel spěchat. První jez je nutné (i dle mapy.cz) přenést vpravo! Druhý určitě vlevo, na křesínském sice píší vlevo, ale to nesmysl - půjdete půl kilometru obcí po silnici a na konci vás čeká naprosto zoufalý přístup k řece, prudká stráň, plná kopřiv a dole kameny a bahno. Takže vpravo Poslední jez u Doksan se má dle mapy.cz přenášet vlevo, ale je to blbost - není kudy a cesta i vstup do vody vedou vpravo, je tam i docela jasná cedule "přenášení lodí zde". Pozor při vyšším stavu vody - vystupte na břeh dříve, bude tam silný proud a jez je vysoký odhadem pět metrů!
|
Autor: Zbyněk Slába | Počet komentářů: 0 | Sdílet na: | | |