Malý cyklovýlet po vyhlášené rakouské Grossglocknerstrasse a několik užitečných údajů
Cest k nebi je mnoho, od použití sportovních létacích zařízení až po sebevraždu Zejména druhé možnosti lze poměrně snadno dosáhnout u našich jižních sousedů za použití lokálně oblíbené kombinace kola a Hochalpenstrasse, vyhlášené vysokohorské silnice, která umožňuje přejezd přes nejkrásnější partie rakouských Alp a pohoří Vysoké Taury. Toto monstrózní stavitelské dílo je vyhledáváno mototuristy i cyklisty z celé Evropy a přilehlého okolí a pokud se rozhodnete zjistit jeho kvality ze sedla horského kola, rozhodně poznáte především vlastní skryté rezervy, ale také nádhernou alpskou přírodu a velmi dobře se vcítíte do mentality lidí, kteří byli schopni Hochalpenstrasse nejenom navrhnout, ale také vlastníma rukama postavit a zprovoznit. |
Počátek prázdnin je provázen prodlouženým volnem a tak s bráškou skládáme do kufru auta kola a nejnutnější výbavu, zařizujeme si dobré sportovní pojištění a ve středu v noci vyrážíme do rakouského Fuchsu poblíž městečka Zell am See. Zde se po šestihodinové jízdě ubytováváme ve velmi příjemném penzionu Haus Brunhilde, který provozuje rodina pana Laschalta. Výborně tu vaří a ceny jsou na rakouské poměry příznivé - v přepočtu cca 600 korun za noc s polopenzí ve dvoulůžkovém pokoji se sociálním zařízením a balkónem. Dáváme si malou rozcvičku ve formě bloudění po místních cyklostezkách s převýšením asi 700 metrů, večer objednáváme osm housek k rannímu frühstücku navíc a odcházíme na kutě. Ráno pak mažeme housky, balíme do ruksáčků funkční prádlo, návleky, šátky, čelenky, goratexové kalhoty i teplejší rukavice, vodu, müsli tyčinky, dva Redbully a vyrážíme přímo od chaty údolím k Ferleiten - bráně do světa Hochalpenstrasse. Počáteční nadmořská výška je 800 metrů, cesta se za městečkem začíná zvedat a brzy jedeme na lehčí převody do kopce podél horského potoka. Ve Ferleiten (1000 m.n.m) si chvíli odpočineme, zeptáme se v mýtné pokladně na stav silnice ("no, výš asi bude sníh, ale jinak ok, když tak to otočíte", směje se pán v okénku) a pak již odpočítáváme první metry od cedule, která varuje před zatáčkami, ovcemi, kravami, převýšením, zimou, sněhem, špatným technickým stavem vozidel atd. Ještě před startem nás překvapuje český cyklista, který projíždí branou z kopce v osm hodin, zcela promrzlý a říká, že ráno vyrazil v šest a celou silnici zvládl za dvě hodiny. Na rozdíl od nás však má pouze lehké karbonové kolo a žádnou zátěž na zádech a to nás uklidňuje Již počátek cesty dává tušit, že výlet nebude snadný, průměrný sklon je 10 % a pohybuje se v rozmezí 9 - 14 % po celou cestu až do nejvyššího bodu - Hochtoru ve 2500 metrech (s tím, že před Hochtorem si ještě sjedete o 200 výškových metrů níže, abyste pak definitivně přišli o poslední zbytky sil při překonávání stejného převýšení při návratu.) Nejprve stoupáme v krátkých rukávech, ale v cca 1900 metrech se zatahuje a začíná drobně pršet, později déšť sílí a tak zastavujeme a oblékáme si pláštěnky a nepromokavé návleky na boty. Přestože v noci evidentně sněžilo a okolí silnice je sněhem zcela pokryté, asfalt je sice mokrý, ale neklouže.
|
Autor: Zbyněk Slába | Počet komentářů: 0 | Sdílet na: | | |