Ultralightem na služební cestu, aneb jak na navigační přípravu pro cestu na neznámé letiště
V úterý 25.7.2006 mě napadlo udělat výjimku a namísto obvyklého dopravního prostředku - služební Oktávie, využít k pravidelné pracovní cestě raději letadlo. Můj instruktor Martin Mareček k mému nesměle prezentovanému záměru kategoricky prohlásil, že čas od času za ty peníze ta legrace stojí, kousek od jihomoravských Buchlovic je staré práškařské letiště Boršice a ať prý neváhám a splním si své přání. Druhým člověkem, který naklonil jazýček pomyslných vah na tu správnou stranu, byla kamarádka z Mutěnic, která ještě nikdy nebyla ve vzduchu a projevila přání seznámit se před očekávanou cestou s ČSA do Anglie se vzdušným živlem nejprve na našem území. |
Cestě ovšem musela logicky předcházet podrobná a důkladná navigační příprava. Protože tentokrát jsem měl před sebou opravdu dlouhý a z hlediska omezených a zakázaných prostorů navíc nikterak jednoduchý let, bylo třeba jej důkladně propočítat a naplánovat. Průlet brněnským CTR mi instruktor nedoporučil z důvodu mé chybějící kvalifikace pro lety na řízená letiště a hlavně pro značný objem sezónního provozu charterových letů. Trať jsem si tedy musel naplánovat po severním okraji brněnského TMA I, protože průlet nad rozsáhlými lesy okolo Blanska vyžadoval dostatečnou výšku, která by umožnila bezpečnou volbu alternativní záchranné plochy pro nouzové přistání v případě vysazení motoru. Předpis pro lety VFR (let při vizuální orientaci) vyžaduje zásadně navigaci dle mapy a kompasu a použití GPS je možné jenom ve formě pomocného, srovnávacího prostředku. Při výpadku satelitního signálu, či poruše přístroje, by se pilot, spoléhající pouze na "chytrou mašinku", rázem ocitl v prakticky neřešitelné situaci. Z tohoto důvodu je zvládnutí navigační přípravy i navigačního letu samotného jedním ze základních předpokladů bezpečného provedení zamýšlené cesty. V pondělí odpoledne jsem si tedy sedl k počítači, rozložil po podlaze výborné plastové letecké mapy a pustil se do práce.
|
Autor: Zbyněk Slába | Počet komentářů: 2 | Sdílet na: | | |