Obsáhlé informace o zmíněné události včetně zajímavých odkazů na fotografie (z nehody i před nehodou - viz dolní část článku) a také překladu komunikace pilotů z "černé skřínky" naleznete na http://www.marecek.cz/view.php?cisloclanku=2005012002. Posádka letadla se až po nástupu do zaměstnání dozvěděla, že v rámci běžného linkového letu provede s plně obsazeným letadlem (!) nízký průlet nad travnatou dráhou letiště v Habsheimu, kde právě probíhal letecký den. Kapitán letadla s tímto zcela nestandardním postupem souhlasil a v závěru letu v Habsheimu došlo k několika dalším fatálním chybám, kdy posádka vypnula všechny bezpečnostní systémy, které mohly nehodě zabránit a při letu s vysunutým podvozkem, s motory na volnoběh, na klapkách a na minimální rychlosti ve výšce deset metrů nad zemí piloti náhle zjistili, že mají před sebou dvanáct metrů vysoké stromy. Motory již nestačily naběhnout na maximální výkon, letadlo se se stromy střetlo a za několik vteřin nato v lese explodovalo. Přes hrůzostrašně vyhlížející záběry hořícího trupu nepřežili nehodu "pouze" tři cestující. Zejména tato skutečnost si zaslouží podrobnější rozbor, stejně tak ale i pozadí katastrofy, která ve svém výsledku vedla k radikálnímu zpřísnění leteckých předpisů v celosvětovém měřítku.
O letu č. 296Q víme, že startoval 26.6.1988 v 14:41 letního času v místě se zeměpisnými souřadnicemi 47:36N a 7:32E. Místo dopadu nehraje v rozboru významnější roli. Zaměstnavatel pilotům pouze oznámil skutečnost, že provedou zmíněný průlet a piloti toto přijali bez připomínek, přestože měli plné právo odmítnout. Akce nebyla nijak připravena a kapitán letiště v Habsheimu vůbec neznal. Pokud by jej znal, logicky by si nikdy nedovolil vyklesat do výšky deseti metrů nad terén. Je velmi pravděpodobné, že Airbusu by stačilo k přežití pouhých pět metrů výšky navíc... Použijeme li program Astrolog 5.0, do kterého zadáme výše zmíněné datum, čas a souřadnice, zjistíme následující skutečnosti:
- Velmi silně obsazený druhý dům (Pluto na hrotu ve Štíru a Měsíc tamtéž, v harmonickém aspektu s Marsem.
- Velmi silně obsazený třetí dům, kde jsou planety Uran, Saturn a Neptun, Uran a Saturn spolu navíc stojí ve zcela přesné konjunkci (!)
- Nápadně prosazený šestý dům (Mars a Severní uzel na hrotu šestého domu, v kvadratuře na Venuši a Merkur v domě devátém)
- Jupiter v domě osmém a v opozici na Měsíc v domě druhém
- Venuše, Merkur a Slunce v domě devátém.
Na známém odkazu na stránky Tomáše Bezděka zjistíme, že v případě letecké nehody prakticky vždy nalezneme přesný (i harmonický) aspekt Merkuru se Saturnem, či Uranem, nebo Slunce se Saturnem či Uranem, případně také přesný aspekt Uranu a Saturnu, (což je speciálně tento případ, protože konjunkce Saturnu a Uranu je ve třetím domě ve Střelci (třetí dům odpovídá za průběh letu, komunikaci a rádiové spojení, Střelec za start a stoupání), Uran za mimořádné letecké případy (což tento průlet rozhodně byl) a Saturn za chyby v letu, chyby pilotáže a také za chyby leteckého pozemního personálu (dispečer, zaměstnavatel)). Neptun pak za ztrátu orientace, chyby navigačních přístrojů a polohu letadla v prostoru. Už jenom samotný třetí dům nám svými aspekty a planetami naznačuje: za letu se mohou vyskytnout nečekané chyby a neobvyklé události (Uran vs. Saturn), pozornost pilotů bude silně snížená (Neptun), možnost chyby při vzletu (Střelec na hrotu třetího domu, Jupiter jakožto regent Střelce stojí v opozici na Měsíc). Pluto na hrotu druhého domu má naštěstí trigon se Sluncem a sextil s Neptunem a tím říká: mohou se vyskytnout naprosto nečekané (Štír) chyby při přiblížení k zemi (druhý dům), ale životy lidí nejsou významněji ohroženy (Pluto má pouze harmonické aspekty a nemá žádný aspekt s Měsícem!). Tuto teorii navíc silně podporuje Měsíc (vnější vlivy) ve druhém domě v opozici na Jupiter v domě osmém (náhody a osud vs. chyby pilotů omyly a nedostatky, neštěstí (osmý dům)). I samotný Jupiter v osmém domě však naznačuje na relativně šťastný konec katastrofy, přestože příbuzní třech obětí tento názor jistě sdílet nebudou. Mars na hrotu šestého domu v Rybách vypovídá o snížené přesnosti letu a snížených schopnostech pilotů (šestý dům) v kombinaci s nadměrnou sebedůvěrou (Mars trigon Jupiter) a také v kombinaci s možností chyb při startu (devátý dům - kvadratura s Venuší a Merkurem). Pozornost a schopnost pilota jsou dále omezeny opozicí Slunce v devátém domě. Celkově nám devátý dům říká, že pilot nemusí reagovat správně a rychle a největších chyb se může dopustit nejenom při přiblížení k zemi (Pluto a Měsíc v druhém domě), ale také při startu a stoupání, což se skutečně stalo - piloti pozdě převedli letadlo do stoupání. Rak je znamení spíše pomalejší a piloti reagovali nesprávně jak na přílišné přiblížení stroje k zemi, tak i na nebezpečnou blízkost překážky (lesa) a provedli startovací manévr a stoupání v okamžiku, kdy to již nebylo možné. Mars v Rybách na hrotu šestého domu ukazuje, že piloti měli sice dostatek odvahy (Mars na hrotu šestého domu) k provedení nebezpečného manévru, ale nikoli již potřebnou míru soustředěnosti a pozornosti (Mars i hrot domu jsou v Rybách). Tato skutečnost vyplývá i z komunikace mezi piloty, (kapitán reaguje zděšením až v okamžiku nárazu do stromů). Jako poslední stojí za povšimnutí znamení Kozoroha na hrotu čtvrtého domu (úroveň zajištění bezpečnosti letu, příčiny, výsledek letu), které naznačuje na možnost nárazu do země (Kozoroh) vlivem jeho regenta (Saturna) na průběh letu (třetí dům - konjunkce s Uranem výrazně posílila možnost neobvyklých reakcí pilotů, ke kterým došlo v plném rozsahu (vypnutí bezpečnostních systémů, příliš malá výška, pozdní nastavení plného výkonu motorů, vysunutý podvozek atd.)).
Z výše uvedeného rozboru se můžeme pokusit odvodit, zda by se nehodě dalo zabránit. Především je třeba znát politické pozadí, které události předcházelo. Air France byla v té době na vzestupu a Airbusy spolehlivé a bezpečné stroje. Tato euforie se významně podepsala na vzniku nestandardního postupu, který skončil katastrofou. O této skutečnosti svědčí i fakt, že vyšetřování probíhalo dlouhé roky, státní letecká společnost manipulovala s jeho výsledky a řada obětí nebyla dodnes uspokojivě odškodněna. Pokud by ale byly před provedením letu známy popsané astrologické skutečnosti, tedy hrozící rizika, dalo by se nehodě zabránit dvěma možnými způsoby: buď by se nízký průlet vůbec nerealizoval s pasažéry na palubě (což se ostatně realizovat vůbec neměl a nesměl!), nebo by zadavatel (Air France) důrazně instruovala piloty o naprosto důsledném dodržení předepsaných postupů pro přiblížení (zapnuté ochrany a zvýšená pozornost) a předala by jim detailní plánek a fotografie letiště, ze kterého by jasně vyplývala existence terénní překážky (lesa) za dráhou, nad níž se průlet uskutečnil. Tato opatření by pravděpodobně nehodě zabránily, cestující by měli zpestřený let netradičními fotografiemi travnaté dráhy z okének Airbusu (viz odkazy v dolní části článku Martina Marečka), Air France by vzrostla prestiž a pilotům sebedůvěra z dobře provedného manévru. Namísto toho zmizel Airbus s ohnivou explozí v lese před stovkami zděšených svědků, tři cestující zbytečně přišli o život, letecká společnost i výrobce Airbusu o důvěru a sto třicet pasažérů se dodnes soudí a zbavuje následků zranění i problémů s narušenou psychikou. Pokusím se o odvážné tvrzení, pochopitelně ničím nepodložené a čistě subjektivní: lze předpokládat, že v případě méně napjatých aspektů by letecká společnost zřejmě dodržela alespoň nejzákladnější prvky bezpečnosti a podmínky pro vznik výše popsané letecké nehody by se tak s největší pravděpodobností vůbec nenaplnily....