Zajímavosti

Když nám příroda dává mat

Jak nekompetentní česká státní správa staví dálnici a kolik za to zaplatíme my, daňoví poplatníci

Chorvati mají takový vtip: "Zatímco my postavíme pět set kilometrů dálnice za čtyři roky, Čechům trvají čtyři kilometry dálnice pět set let". České Středohoří má tři základní vlastnosti: 1) je velmi neobvyklé a také vzácné, 2) z hlediska geologické podstaty je značně nestabilní, 3) stojí v cestě plánovanému úseku dálnice D8 z Lovosic do Ústí nad Labem. Kvůli bodu jedna se vedou již desítky let spory, občanské i právní. Kvůli bodu dva nastala velmi zajímavá situace, za kterou by řada zodpovědných úředníků měla dostat tresty v horní sazbě, spojené s náhradou obrovských škod. Bod tři je důvodem celé situace, kdy se organizovaný zločin, prorostlý do státní správy, pokusil - a to úspěšně, - získat řadu miliard ze státních prostředků pro sebe. Aby se tak mohlo stát, bylo nutné především maximálně "ušetřit" a to za každou cenu! Jak? Pojďme se na to krátce podívat.



Řeč je o masivním sesuvu půdy na dokončované těleso dálnice, ke kterému došlo letos na jaře po dlouhých deštích. České Středohoří je z geologického hlediska útvarem, vzniklým dávnou sopečnou činností, nyní erodujícími, obvykle znělcovými kužely, pokrytými zeminou a náletovou vegetací. Tragické sesuvy půdy jsou v něm poměrně běžné, něco málo o tom vědí například v obci Klapý pod hradem Házmburkem. Věděli to i inženýři z železniční společnosti Aussiger Teplitzer Eissenbahn, zkráceně ATE, kteří tu před sto třiceti lety postavili krásnou železniční trať z Lovosic do Teplic. Ti si dali obrovský pozor, aby nějakým zásadním způsobem nenarušili statiku krajiny v místě, kudy železnice probíhala. Zářezy dělali pouze skrze pevné skalní podloží a terénní vlny raději obcházeli po vrstevnici. Oproti tomu se český stát rozhodl prorazit hlavou zeď a prakticky zkopírovat trasu železniční trati s tím, že kvalita podloží a okolí se naprosto ignorovala a navíc - nad místem sesuvu se také nachází lom Dobkovičky, jehož erozní činnost měl řešit státní Báňský úřad - a evidentně také neřešil. Alespoň ne v souvislosti s dostavbou D8. A tak když se pod inkriminovaným místem provedl rozsáhlý zářez do stávající, nezpevněné půdy, vyvolalo to neméně rozsáhlý sesuv, který fatálně přerušil trať i dostavovanou dálnici. Prakticky vše čekalo pouze na vhodný spouštěč a tím byly zmíněné jarní deště.


Již první fotografie je znakem naprosté nekompetentnosti hned tří státních úřadů: Báňského, Správy železničních a dopravních cest a Ministerstva dopravy. Vidíte dosud stojící návěští, které nařizuje zpomalení vlaku? V tomto místě se totiž podloží pohnulo již dříve, to vedlo k esovité deformaci stávajícího náspu a rychlost vlaku tu byla omezena na 10 km/h. Už toto by musel každý příčetný úředník vyhodnotit jako značné riziko a stát si měl nechat zpracovat podrobný geologický průzkum všech kritických míst. Jenomže to neudělal a výsledek je opravdu značně tristní. Proč? Protože pokud se nepodaří sanace svahu a on se stále pohybuje, pak se bude muset dálnice postavit jinudy. Stávající cena stavby byla téměř jednu miliardu korun za jeden kilometr, tedy zhruba osmkrát více, než v kterékoli jiné západní zemi. Například Němci to umí za cca 200 miliónů, přičemž kvalita je nesrovnatelně vyšší a stejně tak i v již zmiňovaném Chorvatsku. Nejenom, že to zaplatíme všichni ze svých daní, ale navíc se dostavba Panevropské magistrály protáhne. Dle některých zpravodajských serverů až o dalších deset let. Díky nekompetentním českým úředníkům. Dálnice totiž nikdy neměla vést tudy, už jenom z důvodu likvidace nejvzácnější části Českého Středohoří. Jenomže tato varianta a navíc s vyloučením podpovrchové části, kterou navrhovali ekologové, byla na první pohled nejlevnější a poskytovala tak značný prostor pro korupci. Po nás potopa, to bylo zřejmě heslo odpovědných lidí, kteří zahájili stavbu nezákonně a oproti rozsudkům soudů všech instancí. A "potopa" se jim povedla naprosto dokonale. Byl za tento ekologický a ekonomický zločin a za obecné ohrožení někdo potrestán? Nebyl a nejspíš ani nebude, počkejme si a uvidíme.


Přemýšleli jste někdy o tom, jak značná sociální nerovnost se u nás vytváří, díky právě podobným excesům, které mocným neustále procházejí? Jak je možné, že mladé rodiny, důchodci, svobodné matky a další zranitelné skupiny obyvatelstva žijí na hranici životního minima a oproti tomu mají někteří "političtí podnikatelé" na svých zahraničních účtech miliardy korun a ve své drzosti se bez jakýchkoli skrupulí pokusí zabít člověka, který jim stojí v cestě, když sedí opilí za volantem svého luxusního vozu? Napadlo vás někdy, jak kvalitní by mohl být v této zemi život, pokud by se stovky miliard podobným způsobem neodlévaly jinam a kdyby státní správa hospodařila, jak hospodařit má?? Někdy je lepší nepřemýšlet. A raději nechodit k volbám a tak dále zvyšovat šance, že zločinci zůstanou u svých výnosných korýtek i nadále. Malá matematika: stávající dostavba stála cca 12 miliard korun, to je jedna miliarda za jeden kilometr dálnice. Civilizovaný stát by na její stavbě ušetřil a navíc by nedopustil zničení cenné přírodní lokality. Výsledná úspora by byla cca deset miliard korun jenom za vlastní stavbu. Cena zničené, unikátní lokality je nevyčíslitelná. Pokud dálnice nakonec povede jinudy, zaplatíme za to desítky miliard navíc. Když se stát rozhodne pro sanaci, zaplatíme stovky miliónů jenom za toto jedno místo. Takových nebezpečných prvků je ale na trase více. Cena navždy zničené trati je z historického hlediska rovněž nevyčíslitelná. Proč navždy? Protože na její opravu chybí peníze i kompetentnost. Paradoxně se do její údržby rok před zničením poměrně masivně investovalo. A tak je to u nás se vším.


K jednotlivým fotografiím:

- D8 1: začátek sesuvu ve směru od Teplic, povšimněte si návěští pro zpomalení vlaku

- D8 2: z téhož místa, vlevo dole je "přestěhovaný" násep se zbytky železniční trati

- D8 3: roztrhaný železniční násep

- D8 4: detailní záběr z jiného úhlu

- D8 5: rozdrcené betonové pražce

- D8 6: začátek sesuvu ve směru od Lovosic, povšimněte si výsledné hloubky

- D8 7: pohled z konce náspu dolů do lesa, terén je nebezpečný a neprůchodný

- D8 8: pohled z čela sesuvu na zbytek trati a na poškozené kopce nad lomem Dobkovičky

- D8 9: detail zničené trati v korunách stromů

- D8 10: čelo závalu ve směru od Lovosic

- D8 11: ze stejného místa na začátek závalu

- D8 12: jedna z mnoha nebezpečných trhlin na závalu

- D8 13: pohled ze závalu směrem na Ústí

- D8 14: pohled na druhou stranu závalu a Lovoš

Velmi zajímavé fotografie naleznete i na tomto odkazu

























Autor: Zbyněk Slába | Počet komentářů: 0 | Sdílet na: | | |


Napsat komentář

(Registrace nového uživatele)

  *Napište číslicemi jednadvasedm:


  *Jméno:


  Heslo: (Pouze pro registrované)


  *Titulek:


  *Text zprávy:





Diskuse - hlavní str.

Diskuse o energiích  Diskuse o astrologii  Diskuse o Tarotu  Diskuse o léčení, mystice




Související články:

Svépomocné řešení aktuální máslové krize (27.9.2017 18:13)
Léčení Alzheimerovy choroby (26.6.2017 20:52)
Změny na Oranžových stránkách (13.3.2017 16:52)
Zázrak české farmacie v praxi (29.1.2017 18:34)
Nedobrovolný kurs přežití ve volné přírodě (7.11.2016 18:48)
Skrytá rizika energetických nápojů (1.11.2016 15:29)
Zánět močových cest a přírodní farmacie (23.10.2016 17:35)
Těžké nemoci a konopí (14.10.2016 14:19)
Náboženství a fanatismus v praxi (29.9.2016 20:56)
Jak jsem hledal brýle pod vodou a jak to dopadlo (30.5.2016 14:34)
Změny na Oranžových stránkách (27.5.2016 11:21)
Jak (ne)léčit rakovinu (20.3.2016 10:34)
Jak na chřipku II. (17.11.2015 12:29)
Čínská medicína - ano či ne? (17.11.2015 11:20)
Dobročinná, (nejenom) vánoční sbírka (11.12.2014 12:13)
Jak účinně (a nesmyslně) zkrátit život vašeho morčátka (18.6.2014 21:06)
Jak na kuří oka? (3.2.2014 21:25)
Chce to klid a nohy v teple (3.2.2014 21:21)
Jak na tělesnou termogulaci? (26.1.2014 21:12)
Oranžové stránky miliónové:-) (3.1.2014 22:03)
Jak na lehké vyčištění těla po Svátcích? (1.1.2014 21:10)
Stáří a choroby (5.12.2013 21:21)
Neobvyklé setkání na staré E55 (24.8.2013 10:06)
Odpovědi na dotazy čtenářů v komentářích - k 15.6.2013 (15.6.2013 20:16)
Poděkování za pomoc dětskému domovu (19.12.2012 22:08)
Malá vánoční pomoc opuštěným dětem (22.11.2012 19:48)
Úplněk 31.8.2012 (1.9.2012 14:53)
Léčivé vzpomínky (25.8.2012 17:03)
Když udeří mrazy... (9.4.2012 18:34)
Reakce na komentáře čtenářů k 1.7.2011 (7.1.2012 12:20)
Jak správně vyprat péřový spacák... (27.11.2011 18:09)
Teplický léčitel Jaroslav M. Pešek (3.7.2011 16:39)
Putování s pejskem (1.3.2011 21:07)
Úplněk 24.8.2010 (27.8.2010 07:25)
Reakce na komentáře čtenářů k 1.3.2010 (6.3.2010 12:54)
Klidně bych tam své dítě nechala (28.2.2010 11:34)
Až jednou budete umírat... (5.12.2009 11:04)
Já tu knížku ale opravdu potřebuju!! (31.5.2009 19:01)
Fotogalerie autora Oranžových stránek (3.4.2009 21:22)
Měla si tu blbou krávu poslat do prdele... (7.3.2009 10:08)
Magie Vánoc (20.12.2008 22:01)
Jaká je současná úroveň slušnosti a úcty k hodnotám v "malém českém rybníčku" ? (4.12.2008 21:23)
Myška (28.3.2008 15:18)
Jak jsem kupoval zrcadlovku (25.3.2008 21:13)
Vyjádření vedoucího Správy CHKO Kokořínsko (11.1.2008 15:23)
Svět není černobílý (19.12.2007 14:42)
Poslední jízda na trati č. 132 (14.12.2007 18:36)
Máme pro vás vstupenku... (22.6.2007 14:44)
Lze léčit neplodnost astrologickými metodami? (25.1.2007 20:20)
Jak se dají zdarma pořídit svaté obrázky... (29.12.2006 19:08)
Magicko-astrologický závod ve Staré Praze (21.11.2006 20:02)
Záchrana potápěče na volném moři po ztrátě vztlaku (28.9.2006 20:11)
Zvláštní setkání pod vodou (1.8.2006 14:44)
Zajímavosti o toxoplasmóze (24.4.2006 18:03)
Ptačí chřipka - hrozba nové pandemie? (6.3.2006 15:29)
Faraónův holící strojek (2.12.2005 13:54)
Nebojte se Nostradama (2.12.2005 13:40)
Backster efekt (2.12.2005 13:33)
Éčka v potravinách (2.12.2005 11:30)
Deodoranty vs antiperspiranty (2.12.2005 11:11)
Chřipka - opravdu trvá devět dnů? (1.12.2005 19:23)